Friday, December 23, 2011

Legalizing Land

I'll host Dr. Aaron Lerner of IMRA whose "Weekly Commentary" discusses the new Proposed Law Protecting Land Holders in Judea and Samaria:

Here is a rough translation of the proposed law* that is slated for consideration next week in the Knesset:


Proposed Law Protecting Land Holders in Judea and Samaria,-2011


Definitions


1. In this Law -


"Area" - as defined in the Law for the Amendment and Extension of Validity of the Emergency Regulations (Judea and Samaria - Jurisdiction for Offenses and Legal Assistance), 2007.


"Residential Neighborhood" - a neighborhood with at least twenty housing units.


Protection of land holders


2. A residential neighborhood is established on land in the Area that a person claims ownership of, in whole or in part, but did not apply to the authorized court to request the removal of the land holder for more than four years since the establishment of the residential neighborhood, and there was no sign on the land that he owned it, then the buildings in the residential neighborhood will not be evacuated and will not be demolished, and they will remain held by those holding them, however, the court may order financial compensation of the person claiming ownership or alternative land nearby of similar value if it is proven that he is the owner of the land.


Application


3. The provisions of this law shall apply to the decisions and orders made by the commander of IDF forces in the Area prior to the commencement of this Law if they have not yet been implemented.
======


This proposal is anything but radical. It doesn’t protect someone who trespasses on an Arab’s property.


After all, Arab land owners have four year to come forward and file a complaint before the protection of this law kicks in. And thanks to the generosity of various foreign governments the Arab land owners won’t even have to pay for a lawyer to prepare and file their claims.


The law also doesn’t strip Arab land owners of their rights if they only show up even decades later. They have every right to financial compensation – just not the right to uproot a community.


This legislation does not put the Arab land owners at a disadvantage as
compared to Israeli land owners inside the Green Line.


If anything, the Arab land owners have more rights.


Inside the Green Line the case law holds that if a contractor builds an
apartment complex that sits on someone else’s land that from the get go the
contractor only has to compensate the land owner. Under the proposed law if
the same thing happened beyond the Green Line the land owner would have four years to demand the evacuation of the complex.


The proposed law strikes a balance between the rights of silent land holders
and Israelis who build in good faith on land they did not know was owned by
an Arab.


If anything, the four year waiting period tilts the law in favor of the silent Arab land owners.

______________

*


הגדרות 1. בחוק זה –
"אזור" – כהגדרתו בחוק לתיקון ולהארכת תקפן של תקנות שעת-חירום (יהודה והשומרון – שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשס"ז–2007 ;
"שכונת מגורים" – שכונה שבה לפחות עשרים יחידות דיור.

הגנה על מחזיקים במקרקעין 2.
הוקמה שכונת מגורים באזור על מקרקעין שאדם טוען לבעלות עליהם, כולם או חלקם, אך לא פנה לבית המשפט המוסמך בבקשה לסילוקו של המחזיק במקרקעין במשך למעלה מארבע שנים מאז הקמת שכונת המגורים, ולא הייתה כל סימן במקרקעין להיותם בבעלותו לא יפונו המבנים בשכונת המגורים ולא יהרסו, והם ייוותרו בידי המחזיק בהם ואולם, רשאי בית המשפט להורות על פיצויו הכספי של הטוען לבעלות או במקרקעין חלופיים בקרבת מקום ובשווי דומה, אם נוכח כי הוא בעל המקרקעין.

תחולה 3. הוראות חוק זה יחולו ביחס להחלטות וצווים שהוציא מפקד כוחות צה"ל באזור ערב תחילתו של חוק זה וטרם ביצועו.

דברי הסבר

בשנים האחרונות הוגשו בישראל מספר עתירות על ידי גופים ציבוריים הנאבקים בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון ועניינן תביעה להריסת ישובים או שכונות בהם שלפי הטענה הוקמו על מקרקעין בבעלות פרטית. הן משרד המשפטים והן בית המשפט העליון סבורים כי הסעד הבלעדי במקרים אלה הוא הריסת המבנים. בין הישובים שביחס אליהם הוגשו העתירות נמצאים כאלה שעלו לקרקע לפני שנים רבות ולעיתים מתגוררות בהם עשרות משפחות על ילדיהן. יש לציין כי יישובים אלה הוקמו בתום לב ואף זכו להכרה וסיוע מסוג כזה ואחר מטעם משרדי הממשלה והשירותים הממלכתיים ניתנים בהם כמקובל בכל ישוב.
הצעת החוק באה למנוע את הרס הבתים במידה ובמשך ארבע שנים מאז הקמת הישוב לא פנה התובע הטוען לבעלות על המקרקעין לבית המשפט המוסמך ולא הוכיח את בעלותו בראיות כמקובל. ההצעה מתייחסת לישוב המונה לא פחות מעשרים משפחות. ראוי שעתיד ישובים אלה יהיה כעתיד כל יתר הישובים ביהודה ושומרון. הריסת המבנים חסרת טעם וגרוע מכך מנוגדת למוסר ולצדק הטבעי בשעה שהבעלים לא הציגו בדל ראיה והשתהו בתביעתם שנים רבות כל כך. במקרים אלה יש לאזן בין האינטרס של הבעלים אותו יש לפצות פיצוי מלא בין בכסף ובין במקרקעין חלופיים לבין האינטרס הציבורי של הימנעות מיותרת מהרס יישובים שקמו בתום לב ובלא ידיעה שמדובר במקרקעין פרטיים.

No comments: